Ta strona używa plików Cookies. Korzystając z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia

Zamknij

Menu

Partnerzy

Godziny otwarcia

Godziny pracy wydziałów
udostępniania:


- Poniedziałek - Piątek
  godz. 8:00-19:00

- Sobota
  godz. 8:00-15:00

W okresie wakacyjnym
 (lipiec - sierpień):


- Poniedziałek - Piątek godz. 8:00-15:00
- Sobota nieczynne

Facebook

Autyzm w czasie pandemii : wskazówki i uwagi ekspertów, jak radzić sobie w trudnym czasie / Temple Grandin, Carol Stock Kranowitz, Tony Attwood, Carol Gray i 30 innych ekspertów. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2020. Czyt. 61 II 10280429.03.2021

Zmiany, które pojawiły się w naszej codzienności w związku z koniecznością dostosowania się do obostrzeń sanitarnych, zamknięcia szkół i placówek oświatowych, izolacji społecznej, często również trudności ekonomicznych w wyniku trwającej pandemii koronawirusa, powodują lęk u osób neuronormatywnych. Tym bardziej niepokój, poczucie niepewności, strach, uczucie zagubienia związane z zaburzeniem rozkładu dnia i codziennej rutyny towarzyszy osobom ze spektrum autyzmu. Jak pisze Tony Attwood - światowy ekspert od autyzmu, autor pierwszego rozdziału książki Autyzm w czasie pandemii – „dzieci z autyzmem odczuwają ból tego świata”. Jak zatem im pomóc? Jakich skutecznych rozwiązań mają szukać rodzice, terapeuci, nauczyciele, którzy chcą służyć wsparciem swoim autystycznym podopiecznym, gdy słyszą o kolejnych przypadkach zakażeń i zgonów, a tryb pracy i nauki zdalnej stawia przed całymi rodzinami  nowe wyzwania? Odpowiedzi na te pytania warto poszukać w publikacji Autyzm w czasie pandemii.
Książka jest podzielona na sześć części. W każdej z nich znajdziemy kilka rozdziałów napisanych przez ekspertów w dziedzinie autyzmu, integracji sensorycznej, terapii i pedagogiki specjalnej.
Pierwsza część poświęcona jest zagadnieniom radzenia sobie z lękiem i stresem u dzieci z autyzmem. Czytelnicy otrzymują wskazówki i poznają sposoby na zachowanie spokoju, minimalizowania poczucia zagrożenia i akceptacji ograniczeń, wynikających z obostrzeń pandemicznych. W części drugiej swoje zmagania z trudnymi sytuacjami w czasie pandemii opisują osoby dorosłe dotknięte autyzmem lub zespołem Aspergera bądź ich opiekunowie.
To nie tylko opis doświadczeń, ale też refleksje na temat zagrożenia, jakim jest epidemia COVID-19 i wypraktykowane przez autorów metody radzenia sobie z jej skutkami. Wyraźna jest intencja służenia radą i wsparcia osób w podobnej sytuacji.
Kolejna część porusza zagadnienie edukacji zdalnej i radzenia sobie z problematycznymi zachowaniami dzieci ze spektrum autyzmu w obliczu pozostawania w domu podczas nauki.
Autorzy, będący nauczycielami i pedagogami specjalnymi z ogromnym doświadczeniem w pracy z uczniami autystycznymi, przygotowali dla rodziców instrukcję postępowania podczas wzmożonej pracy z dzieckiem w domu.
Część czwarta tej wartościowej publikacji nosi tytuł Aktywność i terapia zajęciowa.
Jej autorzy proponują między innymi: repertuar zabaw sensorycznych pomagających radzić sobie z zamknięciem w domu, aktywności stymulujące rozwój wzroku, rozwijanie relacji pełnej współczucia i wsparcia, ćwiczenia fizyczne, sposoby na regulację nastawienia.
W części piątej czytelnik znajdzie kwestie praktyczne. Warto zwrócić uwagę na rozdziały poświęcone  planowaniu finansowemu w ramach kryzysu w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym, czy rozwiązania i narzędzia do wykorzystania podczas przebywania na kwarantannie.
Ostatnia część Przeżyć i rozkwitnąć stanowi pozytywny przekaz ekspertów, w tym także rodziców dzieci z autyzmem,  którzy pokazując jak radzą sobie w obliczu nowych wyzwań, próbują dostrzec jasne strony „nowej normalności”.
Każdy rozdział opatrzony został krótką notą biograficzną ze zdjęciem autora, a kompozycja publikacji ułatwia korzystanie z bogactwa rozwiązań i refleksji w niej zawartych.
Autyzm w czasie pandemii to aktualna i ważna propozycja dla rodziców, nauczycieli i terapeutów, a także dla dorosłych ze spektrum autyzmu. Godna polecenia nie tylko
ze względu na praktyczne wskazówki, narzędzia do pracy, poradnikowy charakter, jakże pomocny w starciu z pandemią, ale również z powodu jej przesłania, które dominuje na kartach tej zbiorowej publikacji.
Jedna z autorek, Julie Clark, swój rozdział kończy odezwą: „Damy radę przez to przejść! Zadbajmy o siebie, żebyśmy mogli wyjść z tego jeszcze silniejsi! Wykorzystaj ten czas, aby odkryć na nowo to, co cię uszczęśliwia. Może po prostu okaże się, że jest to klucz, który pomoże przenieść twój umysł w lepsze miejsce.” Uniwersalny charakter tego przekazu pozwala uczynić z niego motto dla nas wszystkich zmagających się z trudną koronawirusową rzeczywistością.
Anna Aleksandrowicz

-A A +A
Powrót