Ta strona używa plików Cookies. Korzystając z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia

Zamknij

Menu

Partnerzy

Godziny otwarcia

Godziny pracy wydziałów
udostępniania:


- Poniedziałek - Piątek
  godz. 8:00-19:00

- Sobota
  godz. 8:00-15:00

W okresie wakacyjnym
 (lipiec - sierpień):


- Poniedziałek - Piątek godz. 8:00-15:00
- Sobota nieczynne

Facebook

Szkoła neuronów: o nastolatkach, kompromisach i wychowaniu / Marek Kaczmarczyk. - Wyd. 2. - Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura, 2018. Mg W II 101991 18.12.2020

„Nauka wyjaśnia dzisiaj wiele mechanizmów rządzących światem [...]. Jej odpowiedzi będą nam bezpiecznie służyć tylko wtedy, jeśli właściwie zrozumiemy ich znaczenie”. To słowa wieńczące publikację Szkoła neuronów: o nastolatkach, kompromisach i wychowaniu. Jej autor - dr Marek Kaczmarczyk - nauczyciel, wykładowca, biolog, neurodydaktyk i memetyk prezentuje interdyscyplinarne ujęcie zagadnień związanych z wychowaniem, psychologią zachowań, neurodydaktyką i memetyką, w szczególności skupiając się na uwarunkowaniach i mechanizmach biologicznych, które objaśniają różnice pokoleniowe między dorosłymi a nastolatkami.
Marek Kaczmarczyk rozpoczyna wędrówkę po tajnikach ludzkiego umysłu, zabierając czytelnika w odległą przeszłość. Świat człowieka pierwotnego pełen niedoborów i zagrożeń zestawia ze światem współczesnym z jego nadmiarem, nadreprezentacją możliwości wyboru, konsumpcjonizmem i wszechobecnym szumem informacyjnym. Analizuje przy tym wpływ, uwarunkowań środowiskowych, trybu życia i relacji społecznych na mózgi naszych przodków oraz funkcjonowanie umysłu człowieka w erze postnowoczesności. W kolejnych rozdziałach książki, opierając się na odkryciach neurobiologii, autor pochyla się nad prawami rządzącymi ludzkim mózgiem począwszy od okresu prenatalnego aż po dorosłość, podkreślając, jakim dobrodziejstwem jest jego plastyczność.
Człowiek jest niewątpliwie istotą społeczną. Autor Szkoły neuronów, nawiązując do tego aspektu naszych potrzeb, opisuje fascynujące zjawiska mechanizmów lustrzanych i biologicznego podłoża empatii. Naśladujemy, współodczuwamy, wchodzimy w interakcje, w tym również w te międzypokoleniowe. Warto przyjrzeć się zatem różnicom w działaniu mózgu między nastolatkami a ich dojrzałymi opiekunami, wychowawcami, nauczycielami, by zrozumieć, dlaczego czasem tak trudno o skuteczny dialog. Pomocny w zrozumieniu podłoża międzypokoleniowych konfliktów jest wywód na temat wzorców, które sterują mózgiem dorosłego oraz niedojrzałości zachowań nastolatka implikowanych stanem jego umysłu. Nieuniknione są: opozycja, niezrozumienie, konflikt. Autor analizuje również nieprzystawanie szkolnych wymagań i nauczycielskich postaw do indywidualnych potrzeb oraz możliwości nastoletnich umysłów. Odwołując się do teorii memu Richarda Dawkinsa, jako jednostki przekazu kulturowego, podkreśla jak istotna jest memoróżnorodność, a zarazem jak bardzo podporządkowana jednemu widzeniu świata polska oświata, jest w tym zakresie ograniczona. Jednocześnie wytycza ścieżkę, jaką powinna podążać szkoła w memetycznej nieograniczoności współczesnego świata. Stworzyć przestrzeń do poszukiwań, pole do kompromisu między utrzymaniem różnorodności memetycznej, a unikaniem pogrążania się w chaosie to kierunek dla współczesnego środowiska edukacyjnego.
Szkoła neuronów: o nastolatkach, kompromisach i wychowaniu jest publikacją napisaną przystępnym językiem, mimo interdyscyplinarnych wywodów i akademickich koncepcji, co niewątpliwie stanowi jej wielką wartość w oczach laika. Kognitywistyczne zagadnienia poruszane w książce zostały zilustrowane przykładami z życia codziennego, umożliwiając odbiorcy identyfikację z przywoływanym zjawiskiem. To lektura, która wciąga i fascynuje. Świetna propozycja dla rodziców, pedagogów oraz wszystkich miłośników literatury, pobudzającej naszą refleksyjność.
Anna Aleksandrowicz

 

-A A +A
Powrót