Ta strona używa plików Cookies. Korzystając z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia

Zamknij

Menu

Partnerzy

Godziny otwarcia

Godziny pracy wydziałów
udostępniania:


- Poniedziałek - Piątek
  godz. 8:00-19:00

- Sobota
  godz. 8:00-15:00

W okresie wakacyjnym
 (lipiec - sierpień):


- Poniedziałek - Piątek godz. 8:00-15:00
- Sobota nieczynne

Facebook

Malinowski, Mariusz: Gwarna Biblioteka: zajęcia czytelnicze wspomagane storytellingiem / Mariusz Malinowski. - Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018. MgW II 102648, MgW II 102649, Czyt 02817.06.2020

Badania wykazują, że coraz mniej dzieci i młodzieży czyta książki. Czytanie lektur szkolnych bardzo często kojarzy im się z nudą i przykrym obowiązkiem. Nauczyciele, bibliotekarze ciągle poszukują ciekawych form pracy, które zachęcą uczniów do lektury, rozbudzą ciekawość, zaintrygują.  Mariusz Malinowski w swojej publikacji „Gwarna biblioteka: zajęcia czytelnicze wspomagane storytellingiem” omawia storytelling edukacyjny, jako metodę inicjowania aktywnego czytelnictwa. Storytelling to nic innego jak umiejętność ciekawego opowiadania różnych historii, to snucie opowieści, ale także rozmowy, dyskusje czy debaty o lekturach. Słuchanie opowieści pobudza emocje, myśli i wyobraźnię czytelnika, przenosi go w świat opowiadanej historii. Opowiadanie sobie nawzajem przeczytanych książek jest formą wymiany doświadczeń czytelniczych, podnosi umiejętność interpretacji tekstów, uczy przekazywania informacji w sposób zrozumiały a także inspiruje do rozwoju i działania. Autor przedstawia „koszyk metod” stosowanych we współczesnym storytellingu np.: obrazkowy teatrzyk opowieści kamishibai, Podest Supermówcy, Sceniczne Krzesło Opowieści, Dywany Opowieści, Planszowe gry narracyjne (Dixie, Zimowe opowieści), Szkolną Pocztę Czytelnicza z pocztówkami lekturowymi. Proponuje wykorzystać na zajęciach czytelniczych tzw. „interaktywną książkę eksperymentalną” (m. in. cykl Keri  Smith, serię Mały teatrzyk, bajki rozkładanki – książki pop-up, książki graficzne, książki aktywnościowe, przewodniki), które nie tylko służą do czytania, ale prowadzą odbiorcę do działań „okołoczytelniczych”, takich jak:  kreacji słownych czy graficznych, gier literackich. Zajęcia te mogą być ciekawym pomysłem na aktywizację biblioteki szkolnej oraz stanowić formę inspiracji do propagowania czytelnictwa.
 
Aleksandra Kmiećkowiak

-A A +A
Powrót