Ta strona używa plików Cookies. Korzystając z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia

Zamknij

Menu

Partnerzy

Godziny otwarcia

Godziny pracy wydziałów
udostępniania:


- Poniedziałek - Piątek
  godz. 8:00-19:00

- Sobota
  godz. 8:00-15:00

W okresie wakacyjnym
 (lipiec - sierpień):


- Poniedziałek - Piątek godz. 8:00-15:00
- Sobota nieczynne

Facebook

Jak czytać wiersze i oglądać obrazy / Marta Tomczyk-Maryon. – Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, Park Edukacja, 2010. Czyt. 82(091) II 9629525.05.2020

Jest to książka, która traktuje o relacjach, jakie istnieją między poezją a malarstwem. Autorka udowadnia w niej, że te dwa teksty kultury mogą się wzajemnie przenikać, uzupełniać i razem wyrażać prawdę o człowieku w różnych wymiarach jego życia. Tę zależność można rozważać w trzech aspektach: dzieło poetyckie i dzieło malarskie mają jedno wspólne, zewnętrzne źródło inspiracji; dzieło malarskie powstało z inspiracji dziełem literackim; dzieło poetyckie powstało z inspiracji dziełem malarskim. We wstępie autorka przytacza słynne stwierdzenie Horacego z Listu do Pizonów: „poemat jest jak obraz”, które zakłada podobieństwo zachodzące pomiędzy literaturą a malarstwem i podkreśla koncepcję wspólnoty obu sztuk. Co jeszcze potęguje walory tej książki? Autorka przygotowuje nas do pracy nad tekstem poetyckim i dziełem malarskim podając model ich interpretacji oraz sposób eksplikacji porównawczej obrazu i wiersza. Nikt nie pozostanie tutaj bez odpowiedniej pomocy i kompetentnych wskazówek. Na ile wymowa prezentowanych obrazów i wierszy jest podobna, na ile różni się czy uzupełnia, a na ile jest polemiczna względem siebie, można samemu przekonać się biorąc książkę do ręki.


Zapraszamy do odsłuchania recenzji na stronie Radia Index
Dariusz Świdkiewicz

-A A +A
Powrót