Ta strona używa plików Cookies. Korzystając z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia

Zamknij

Menu

Partnerzy

Godziny otwarcia

Godziny pracy wydziałów
udostępniania:


- Poniedziałek - Piątek
  godz. 8:00-19:00

- Sobota
  godz. 8:00-15:00

W okresie wakacyjnym
 (lipiec - sierpień):


- Poniedziałek - Piątek godz. 8:00-15:00
- Sobota nieczynne

Facebook

Jak czytać wiersze? / Marta Tomczyk. - Wyd. 2. - Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydawnictwo Szkolne PWN, cop. 2008. Czyt. III 538729.01.2020

Książka jest świetnie napisana i zredagowana według ustalonej koncepcji, która sprawia, że jej treść – mimo dużego ładunku intelektualnego – jest zrozumiała i atrakcyjna praktycznie dla każdego czytelnika. Dotyczy ona interpretacji poezji, roli i znaczenia środków artystycznych w wierszu i jego związku z innymi tekstami kultury. Jej tytuł sugeruje, że jest ona pewnego rodzaju treningiem, mającym umożliwić nam dotarcie do sensu tekstu poetyckiego, do znalezienia odpowiedniego klucza, który sprawi, że utwory nawet obiektywnie trudne do omówienia, nabierają nowego blasku i stają się fascynującym spotkaniem z twórczością ich autorów. Jest ona przeznaczona dla starszych uczniów szkół średnich, studentów kierunków humanistycznych, dla wszystkich interesujących się poezją i dla tych, którzy często od niej stronią i nie doceniają jej wartości. Jej swoistym mottem jest zdanie, które akcentuję rangę poezji w życiu człowieka: „Czytanie poezji to szczególna przygoda duchowa, to poszukiwanie momentu olśnienia, w którym świat byłby dany zupełnie, do końca…” ( Marian Stala – współczesny krytyk literacki i badacz literatury). Na początku książki znajdziemy wiele ważnych informacji, które pomogą nam zrozumieć, odkryć na nowo istotę analizy i interpretacji wiersza. Autorka przedstawia również liryczne środki wyrazu – jest ich bardzo dużo, których znajomość jest konieczna przy omawianiu tekstu poetyckiego. Nawet dla czytelników zorientowanych w tym zagadnieniu – taka prezentacja może rozszerzyć ich wiedzę odnośnie formy i budowy wiersza.
Druga część omawianej pozycji stanowi swoisty trening związany z interpretacją poezji. Autorka wybrała wiele przykładów, na których pokazuje, a czyni to w sposób obrazowy, za pomocą odpowiednich podkreśleń i kolorystyki, w jaki sposób powinna przebiegać ich analiza. Niekwestionowanym atutem tych opracowań jest podanie kontekstów historycznoliterackich do interpretacji wierszy – a także uzupełnienie ich o inne dzieła sztuki ( np. malarstwo). Znajdziemy w nich, m.in.: utwory Jana Kochanowskiego, Jana Andrzeja Morsztyna, Adama Mickiewicza, Adama Asnyka, Bolesława Leśmiana, Zbigniewa Herberta, Mirona Białoszewskiego, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Marcina Świetlickiego, Cypriana Kamila Norwida i wielu innych poetów. Ta niezwykła książka kończy się wyborem wierszy przeznaczonym, używając języka sportowego, do samodzielnego treningu, do indywidualnej pracy nad tekstem. Zachęcam do lektury i poetyckich zmagań.


Zapraszamy do odsłuchania recenzji na stronie Radia Index
 
Dariusz Świdkiewicz
 
Powrót