Ta strona używa plików Cookies. Korzystając z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia

Zamknij

- Poniedziałek - Piątek godz. 8:00-15:00
- Sobota nieczynne

Bibliotekarze w Dreźnie30.05.2019

18 maja grupa nauczycieli bibliotekarzy, członków Koła SBP przy PBW, wzięła udział w seminarium wyjazdowym do Drezna. Organizatorem wyprawy z okazji Święta Bibliotekarzy i Bibliotek był Zarząd Oddziału Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w Zielonej Górze. Wyruszyliśmy wcześnie rano, aby już o godzinie 10.00 zwiedzać zabytkowe miasto nazywane często perłą baroku lub Florencją nad Łabą. Zaczęliśmy od spaceru po starym mieście.  Najważniejszym punktem zwiedzania był oczywiście zespół pałacowy Zwinger, zbudowany z polecenia Augusta II Mocnego. Jak wiele innych budynków w Dreźnie, również Zwinger ucierpiał w trakcie bombardowań, został wówczas niemalże doszczętnie zniszczony, a prace rekonstrukcyjne zakończono w 1963 roku. Obecnie w pomieszczeniach pałacowych znajdują się: Galeria Malarstwa Starych Mistrzów, Muzeum Porcelany oraz Salon Matematyczno-Fizyczny. W Galerii Starych Mistrzów podziwialiśmy najcenniejsze dzieło Rafaela Santi „Madonna Sykstyńska”, oraz obrazy takich artystów jak Rembrandt, Rubens, Cranach czy Tycjan. W zachwyt wprawiła nas także kolekcja prezentowana w Muzeum Porcelany. Po opuszczeniu Pałacu Zwinger obejrzeliśmy imponujący budynek Opery Sempera, zbudowanej w 1841 roku. Po drugiej stronie Placu Teatralnego podziwialiśmy Katedrę św. Trójcy oraz pomnik króla Augusta II Mocnego. Poznaliśmy historię luterańskiego kościoła Frauenkirche z kamienną kopułą, który został zbombardowany w 1945 roku i zamienił się w stertę gruzów. W latach 1994-2005 dzięki wsparciu z całego świata kościół odbudowano. Nasze spotkanie z miastem kultury i sztuki zakończyliśmy w Ogrodzie Botanicznym, założonym w 1820 roku. Ogród zajmuje ponad 3 ha i jest jednym z oddziałów drezdeńskiego Uniwersytetu Technicznego. Przez lata zgromadzono w nim około 10 tysięcy gatunków i odmian roślin z różnych stref klimatycznych.
Pełni wrażeń, urzeczeni pięknem zabytkowego miasta, wróciliśmy do Zielonej Góry.

(A. Aleksandrowicz, J. Stadnik, fot. T. Semczuk)