Ta strona używa plików Cookies. Korzystając z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia

Zamknij

- Poniedziałek - Piątek godz. 8:00-15:00
- Sobota nieczynne

Wyjazd do Słońska05.06.2018

19 maja 2018r. członkowie Koła SBP przy PBW wzięli udział w wycieczce do Słońska, zorganizowanej przez Zarząd Oddziału Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w Zielonej Górze.
Pierwszym punktem programu był spacer „Ptasim szlakiem”, podczas którego mieliśmy okazję obserwować interesujące gatunki ptaków przez lornetki i lunetę. Barwna opowieść przewodnika przybliżyła nam historię melioracji i ochrony przyrody w Parku Narodowym Ujście Warty. Warto zaznaczyć, że na tym unikalnym terenie odnotowano aż 270 gatunków ptaków. Pośród nich można ujrzeć również te, które narażone są na wyginięcie w skali globalnej: wodniczka, bąk, derkacz, żuraw, rybitwa czarna.
Następnie udaliśmy się do Muzeum Martyrologii w Słońsku, instytucji, która zgromadziła zbiory po nieistniejącym już, a zbudowanym w niemieckim Sonnenburgu ciężkim więzieniu i obozie koncentracyjnym. Wysłuchaliśmy historii tego miejsca, obejrzeliśmy eksponaty i wielkoformatowe fotografie, na koniec zaprezentowano nam film dokumentalny o więzieniu oraz modernizacji Muzeum.
Kolejnym punktem programu było oglądanie ruin zamku joannitów oraz zwiedzanie kościoła. Jest to najstarszy, najpiękniejszy i najlepiej zachowany zabytek w Słońsku. Najcenniejszym obiektem z wyposażenia kościoła jest renesansowy ołtarz z XVI wieku z alabastrowymi płaskorzeźbami. W pobliżu w budynku o szachulcowej konstrukcji znajduje się Wystawa Pamiątek Regionalnych prowadzona przez Towarzystwo Przyjaciół Słońska „Unitis”. Zgromadzono na niej znaleziska archeologiczne świadczące o pierwszych śladach osadnictwa, rzeczy pozostawione przez dawnych mieszkańców miejscowości i przywiezione przez osadników. Mogliśmy także obejrzeć fotografie przedstawiające Sonnenburg.
Zwiedzanie Słońska zakończyliśmy wizytą w młynie wodnym pochodzącym prawdopodobnie z drugiej połowy XIX wieku. Obecnie funkcjonujący jako „żywy zabytek techniki” pełni rolę edukacyjno-wystawienniczą.
Oczarowani bogatą historią i przyrodniczym otoczeniem dawnego miasta, a obecnie wsi gminnej, wyruszyliśmy na posiłek do Ośna Lubuskiego. Wśród zieleni, pod drewnianą wiatą odpoczęliśmy po intensywnym i pełnym wrażeń dniu.

(Anna Aleksandrowicz, fot. Tadeusz Semczuk)