Ta strona używa plików Cookies. Korzystając z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia

Zamknij

Menu

Partnerzy

Godziny otwarcia

Godziny pracy wydziałów
udostępniania:


- Poniedziałek - Piątek
  godz. 8:00-19:00

- Sobota
  godz. 8:00-15:00

W okresie wakacyjnym
 (lipiec - sierpień):


- Poniedziałek - Piątek godz. 8:00-15:00
- Sobota nieczynne

Facebook

Szczęśliwy mózg : wykorzystaj odkrycia neuropsychologii, by zmienić swoje życie / Rick Hanson. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016. Mg W II 10138501.03.2018

Książka „Szczęśliwy mózg : wykorzystaj odkrycia neuropsychologii, by zmienić swoje życie” wydana przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne jest poradnikiem, który oparty został na naukowych badaniach mózgu i osobistym doświadczeniu autora. Jest nim neuropsycholog Rick Hanson, będący również nauczycielem medytacji i wykładowcą uniwersyteckim. W swojej książce Hanson, odwołując się do zjawiska neuroplastyczności mózgu oraz wiedzy na temat budowy i funkcjonowania ludzkiego umysłu, wskazuje odbiorcy metody zaprogramowania się na szczęście. Cóż to oznacza w praktyce? Pracę nad chłonięciem dobra poprzez dostrzeganie i tworzenie pozytywnych doświadczeń oraz absorbowanie ich. To również łączenie uczuć i doświadczeń pozytywnych z trudnymi emocjami i negatywnymi zdarzeniami z naszej przeszłości. Celem jest wytworzenie zasobów, będących wewnętrznymi siłami, takimi jak: dobry nastrój, zdrowy rozsądek, wewnętrzny spokój, tolerancję stresu i innych, które pomagają radzić sobie z trudnościami życia. Możemy je uzyskać wprowadzając nasz mózg w stan responsywny. Autor nazywa go „zielonym mózgiem” czyli stanem, kiedy mamy dobre samopoczucie, nie jesteśmy niepokojeni przez zagrożenie, stratę czy odrzucenie. Jednocześnie odwołując się do psychologii ewolucyjnej wyjaśnia, że mózg rozwinął się w ten sposób, by szybko wyciągać wnioski z sytuacji zagrożeń i negatywnych zdarzeń. Rick Hanson szczegółowo opisuje to zjawisko: „Kiedy czujesz, że twoja podstawowa potrzeba nie jest zaspokojona z powodu negatywnego nastawienia, twój mózg szybko przechodzi w tryb „czerwony”, reaktywny – walki, ucieczki lub zastygania w bezruchu (…) W czerwonej strefie twój umysł zabarwiony jest strachem, frustracją i smutkiem z punktu widzenia systemów unikania krzywdy, dążenia do nagrody i nawiązywania więzi”. Korzystanie z funkcji rozpoznawania niebezpieczeństw i uczenia się na złych doświadczeniach, może przekładać się na większą asymilację tego wszystkiego co smutne, przykre i zagrażające. Niestety, w związku z natężeniem stresorów tryb reaktywny stał się współcześnie dla wielu ludzi nową normą, szkodliwą w skutkach dla zdrowia psychicznego i fizycznego, a także relacji międzyludzkich.
Na szczęście mózg posiada cechę plastyczności. Oznacza to, że zmienia się w zależności od tego na czym skoncentrujemy swoje myśli. Jeśli będziemy zafiksowani na urazach, krzywdach, zagrożeniach, staniemy się podatni na odczuwanie lęku, niepokoju, frustracji itp. Gdy będziemy pielęgnować pamięć o tym, co dobre w naszym życiu, kreować pozytywne doświadczenia, łączyć treści pozytywne z negatywnymi, instalując w swoim mózgu dobre cechy neuronalne, przybierze on inny kształt, „zaprogramowany” na odporność psychiczną, optymizm i poczucie własnej wartości.
Siłą tego poradnika jest prostota języka, przy jednoczesnej prezentacji faktów z dziedziny neurobiologii. Autor nie przytłacza naukowymi sformułowaniami, które z punktu widzenia laika, byłyby trudne w odbiorze i w efekcie mogły zniechęcić do lektury, mimo dostrzegania jej pragmatycznych walorów. Książka może zafascynować odbiorcę, którego interesują zagadnienia z dziedziny neuropsychologii, rozwoju osobistego, mindfulness. To obowiązkowa pozycja dla osób zainteresowanych zmianą, podnoszeniem jakości swojego życia, osób w procesie terapii, natomiast dla psychologów i terapeutów może stanowić dodatkowe narzędzie w codziennej pracy.
 
Anna Aleksandrowicz
Powrót